Lachten John Travolta en Samuel Jackson in Pulp Fiction nog om die rare Hollanders die mayonaise bij hun friet aten, inmiddels is ketchup wereldwijd op zijn retour ten faveure van diezelfde mayonaise en pittige sauzen.
Het afgelopen jaar verkocht Heinz, de grootste ketchupfabrikant ter wereld, 7 procent minder van de saus dan een jaar eerder. De afnemende vraag naar ketchup gaat volgens het Britse retailtijdschrift The Grocer hand in hand met een toenemende vraag naar chilisaus en andere exotische sauzen. Ook mayonaise en dressings doen het beter dan ketchup.
Prijsverhoging
Een andere mogelijk verklaring voor het feit dat er minder flessen ketchup in de winkelmandjes verdwijnen, is de recente prijsstijging. Sinds 2012 steeg de gemiddelde prijs van Heinz ketchup met 11,1 procent. Gemiddeld werden sauzen het in de afgelopen twaalf maanden 3,8 procent duurder.
Toch vallen de klappen niet uitsluitend in de schappen met Heinz tomatenketchup. Ook van de door Heinz geproduceerde HP sauce, de saus die de Britten graag bij hun English breakfast eten, werd het afgelopen jaar 5,8 procent minder verkocht.
Spannende smaken
Ook andere fabrikanten hebben last van de tanende populariteit van ketchup. De vraag naar sauzen van de Britse fabrikant Branston, die ook ketchup en HP sauce produceert, ging zelfs nog harder onderuit dan die van Heinz: -9%.
Om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen, brengt Heinz nieuwe ketchupvarianten op de markt. Het bedrijf lanceerde onlangs sweet chili ketchup en ketchup met Mexicaanse pepers. "Cosumenten vragen om nieuwe, spannende smaken", zegt Heinz' marketing manager Lucy Cawkwell tegen de Daily Express.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl